Za posledních deset let tachografy prošly velikým vývojem a digitalizací. I jejich povinnost používání se trochu mění. Základ ale zůstává. Dopravní podniky a řidiči z povolání mají zákonem dané podmínky o způsobu jejich využívání. Zaznamenávat služební jízdy a mít dohled nad svými zaměstnanci ale můžete s pomocí těchto měřidel v jakékoli firmě.
V současnosti se na silnicích můžeme setkat s analogovými a digitálními, ty jsou od roku 2006 povinné v nových vozech. Po roce 2018 by se měl začít realizovat jeden z mnoha dobrých nápadů Evropské unie a do nákladních vozů by se měly instalovat tachografy třetího typu, tzv. inteligentní. Ty umožní sledování řidičových dat příslušným orgánům pomocí satelitu i během jízdy. Respektive na začátku a na konci jízdy. Stahování a archivace dat vás i přesto nemine. Argument ve spojení s tachografy je v podstatě pořád stejný. Bezpečnost na silnicích především.
Inteligentní tachograf
Odborníci věří, že nový typ přístroje, a možnost jeho satelitního sledování, zamezí dopravcům nezákonné manipulaci. Od roku 2018 začne běžet tříletá lhůta na zavedení nových tachografů na trh. Digitální tachograf by měl být chytrým tachografem zcela nahrazen ve všech nákladních vozech zhruba do patnácti let. Času je tedy dost a žádné náklady navíc vás v blízké budoucnosti nečekají.
Tachograf neslouží jen jako sledovací zařízení. Jeho záběr je širší. Kromě upozornění na povinnou přestávku a zaznamenávání časové délky je schopný detekovat i závadu na vozidle.
Šetřete pohonné hmoty
Měření spotřeby je v dopravních firmách oříšek. Rozdíl ve spotřebě u řidičů je samozřejmě dán typem auta, ale taky stylem řízení jednotlivého řidiče. Přístroje měřící spotřebu paliva zaznamenávají celkovou spotřebu, průměrnou spotřebu, okamžitou spotřebu, průměrnou rychlost a ujetou vzdálenost. Všechna data lze stáhnout do počítače a následně zpracovat, vytvořit statistiku. Toto měřidlo akustickým signálem reaguje na překročení otáček motoru, což může řidiče naučit přizpůsobit styl jízdy k úspornějšímu způsobu řízení.