pneumatiky

5 věcí, které vás v autoškole neučili

Ať už řídíte rádi nebo řízení mezi vaše oblíbené činnosti nepatří, museli jste absolvovat autoškolu. Někdo na ni má pěkné vzpomínky, pro někoho to možná bylo peklo, nepochybně vás však instruktor naučil spoustu důležitých poznatků. Je ale možné, že na některé věci už bohužel nezbyl čas. Které to jsou?

1. Jízda v noci

Jízda v noci je specifická a platí zde několik důležitých zásad. Především bychom vždy měli za volant sedat odpočatí. Únava vede ke snížení pozornosti a zpomaluje reakční dobu. Je také důležité dělat si častější přestávky s dostatkem pohybu.

Pro mnoho řidičů je nejhorší dobou pro řízení stmívání či úsvit, kdy není úplná tma. Ať už ale řídíte za šera nebo jedete za hluboké noci, vždy je nepříjemné oslnění od protijedoucího auta. Zde nám může jako pomůcka pro udržení směru dobře posloužit sledování bílé čáry na krajnici, čímž zároveň zabráníme přímému oslnění.

2. Jízda v zimě

Pro jízdu v zimě je důležité mít na svém voze především kvalitní zimní pneumatiky. Od letních se liší složením pryžové směsi a konstrukcí a designem běhounu. Jsou přizpůsobeny pro jízdu při nízkých teplotách a na sněhu či blátě mají výrazně lepší vlastnosti než běžné letní pneumatiky.

Zimní pneu
Zimní pneumatiky s dostatečným vzorkem jsou pro jízdu na sněhu základ.

Mnoho z nás tzv. „dojíždí” zimní pneumatiky v létě. V zásadě to není úplně špatně, nicméně je dobré myslet na to, že zimní pneumatiky ztrácí při vyšších teplotách svoje vlastnosti a brzdná dráha se může na mokré vozovce prodloužit až o neuvěřitelných 45 procent!

3. Výměna rezervní pneumatiky

Nejspíše už každý z nás zažil defekt pneumatiky. Někdo si ji zvládne sám vyměnit, někdo si zavolá o pomoc. Pro ty, kteří nezvládnou výměnu sami, jsou vhodnou alternativou tzv. RunFlat pneu, které jsou schopny provozu i při ztrátě tlaku. Na takovéto pneumatice je možné ujet sníženou rychlostí ještě přibližně 100 km, aniž by byla jízda jakkoliv nebezpečná. Pozor ale na nutnost mít ve vozidle nainstalovaný systém monitorování tlaku v pneumatikách (TPMS).

zimní pneu
Poškozenou pneumatiku dokáže vyměnit stále méně řidičů, kteří absolvovali autoškolu.

4. Co dělat při smyku

Smyk může nastat zpravidla tehdy, když nepřizpůsobíme rychlost vozidla klimatickým podmínkám. Při smyku je především důležité prudce nebrzdit, ale vyšlápnout spojkový pedál a sundat nohu z plynu. Díky sešlápnuté spojce mají kola možnost opět se „chytit” původní stopy. Je nutné nezmatkovat a snažit se situaci na silnici předvídat.

5. Ohleduplnost a předvídání

To jsou schopnosti, které by si měl při řízení vozidla osvojit každý dobrý řidič. Předvídavost je schopnost řidiče správně a včas odhadnout vývoj budoucí dopravní situace. Ohleduplnost k ostatním účastníkům silničního provozu je v době stále se zvyšující intenzity dopravy vaším příspěvkem ke zvýšení bezpečnosti na silnici.

Jezděte bez stresu, nenechte se vyprovokovat nervozitou ostatních účastníků. Řidiči začátečníci se musí nejprve vyjezdit, aby dosáhli takových kvalit jako jejich zkušenější kolegové. V autoškole vás totiž naučili ovládat auto, ale naučit se opravdu řídit, to už je jen na vás.

Zdroje foto: Pixabay.com, Publicdomainpictures.net

Sdílet článek